Een leeg paneel, daar begint het allemaal mee.

Menigeen beseft zich niet wat erbij komt kijken om een schilderij te maken. Je kijkt naar het eindresultaat en ziet een compositie dat door de kunstschilder met hart en ziel is geschilderd.

Of het nu een stilleven schilderij is, een bloembollenlandschap of nostalgisch winterlandschap schilderij, het maakt niet uit. Men staat er gewoon niet bij stil en kijkt naar het mooie plaatje op het paneel of doek.

Maar dit begint toch altijd geheel blanco en wordt eerst voorbewerkt door de kunstschilder. Vervolgens wordt er een schets gemaakt en dan begint het voor de kunstschilder al te leven. Veel kunstschilders maken de schets op het paneel of doek aan de hand van een foto. Al dan niet heel scherp, zwart/wit of in kleur. En dan begint het proces, vaak wekenlang een aantal uren per dag schilderen...

Er komt heel wat bij kijken voordat u een schilderij in uw woonkamer kunt hangen.

John Wassenaar bijvoorbeeld schildert aan de hand van een scherpe foto en weet dit dan ook tot in de kleinste details op het paneel weer te geven. Zijn schilderijen zijn fotorealistisch te noemen.

De bekende Nederlandse kunstschilder Henk Helmantel was zo onder de indruk van de schilderkunsten van John Wassenaar, dat hij hem de titel ‘scherpschilder’ meegaf. Een eervolle vermelding van de meesterschilder zelf tijdens een ontmoeting die John Wassenaar niet snel meer zal vergeten.

Fijnschilder Rob van Assen heeft een voorliefde voor de Romantische School. Hij is autodidact en heeft de gave om ook te kunnen schilderen wat hij niet ziet.

Als hij een oude foto heeft van bijvoorbeeld een schelpenvisser in de zee die niet naar zijn zin staat, dan weet hij die net zo makkelijk een slag te draaien. Dat is niet elke kunstschilder gegeven...

Als Rob van Assen een nieuw schilderij gaat maken dan begint hij ook met een tekening op het paneel. Hij ziet een zwart/wit beeld voor zich, maar in gedachten heeft hij al de juiste kleuren kunnen vinden. Na het opzetten van de tekening begint Rob van boven naar beneden te schilderen. Stap voor stap ontstaat dan het schilderij in kleur.

Hij wil ook altijd weten wat hij schildert en verdiept zich in het onderwerp. Of het een scheepsportret van de zeesleepboot ‘de Holland’ is of een nostalgisch oud tafereel van de vorige eeuw, dat maakt niet uit. Rob schilderde een hele collectie schilderijen van oud Noordwijk en omstreken en voelde zich in die tijd een echte Noordwijker...

Je kunt gerust zeggen dat hij tijdens het schilderen ook een passie voor het onderwerp heeft. Dat moet ook wel, want als kunstschilder ben je toch weken met je kunstwerk nauw betrokken. Rob vertelde wel eens dat hij zich zelfs helemaal in het tafereeltje verplaatst en zich in gedachten één voelt met de figuren op het paneel.

Scherp, scherper, scherpst...

Als kunstschilder is Rob van Assen wel in te delen in de categorie fijnschilders. Dat gaat richting fotorealisme, maar is het nog net niet. Je kunt nog zien dat het geschilderd is. Daar waar Rob van Assen stopt met schilderen, gaat John Wassenaar nog even door met detailleren. Dan praat je echt over een fotorealist, ook wel hyperrealist genoemd. De titel ‘scherpschilder’ dekt volledig de lading als je over de stijl van John Wassenaar praat.

Een andere lossere stijl is het werk van meesterlijke impressionist Leo van den Ende te noemen. Zijn schilderijen zijn onder de categorie impressionisme te scharen. Daarbij zie je heel goed wat het is, maar het is niet scherp geschilderd.

Hoe lijkt misschien eenvoudiger, maar dat is het zeker niet. Hoe kunstig is het om soms met een kleine penseelstreek toch weer te geven wat beoogd is te laten zien. Denk daarbij maar aan de duizenden tulpen en hyacinten in het ‘Zicht op Noordwijk’.

Tijdens het schilderproces zien we eerst alleen maar stipjes, dan komt daar groen bij en weer een andere kleur om de schaduw aan te geven en opeens zie je een volwaardig bloembollenveld.

Veel geduld, vakmanschap en gevoel voor precisie is nodig om uiteindelijk zo’n prachtig kleurrijk doek af te leveren. Dat doek van Leo van den Ende is nogal speciaal en gemaakt van het beste linnen dat alleen in België is te verkrijgen. Alleen daarop kan hij schilderen vertelde Leo onlangs.

Zo alles beschouwend komt steeds meer het besef dat je bij het zien van een schilderij best eens stil kan staan bij de totstandkoming daarvan. Juist dan stijgt de waardering voor het kunstwerk dat een kunstschilder met veel passie heeft gemaakt.

Misschien kijkt u toch eens met een andere blik naar het schilderij in uw woonkamer.

Schilderij kopen

Waar u op moet letten als u een schilderij wilt kopen, is heel persoonlijk. De eerste klik moet er zeker zijn.

Het schilderij moet u zonder meer aanspreken en uitnodigen om ernaar te blijven kijken. Sta er dan ook eens bij stil hoe de kunstschilder het heeft kunnen maken en besef dat ook dit schilderij geheel blanco begon...

Natuurlijk is het zo dat smaken verschillen, maar dat is maar goed ook, anders werd het toch een beetje saai in elke huiskamer.

Om een schilderij te kopen moet u natuurlijk bij Galerie ArtBoutique zijn, dat spreekt voor zich. Het aanbod is ruim en er is voldoende diversiteit in onderwerpen.

Het kopen van een schilderij is een waardevolle investering voor lange tijd, zeker als u bedenkt dat een schilderij met gemak langer dan honderd jaar meegaat!

ArtBoutique gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren. Als u meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier
 Cookies NIET accepteren