Scheepsportretten
Scheepsramp van de 'Ecuador'

Kunstschilder Rob van Assen
Materiaal Olieverf op doek
Formaat 130 x 180 cm.
Code AS458
Lijst Inclusief
Prijs - op aanvraag -
Omschrijving

Een prachtig schip ging nodeloos verloren door een fatale vergissing…

Kapitein Erik Gustaf Persson verliet op de koude 28e februari 1956 met een gerust hart de haven van Rotterdam met zijn prachtige zestien jaar oude, 11.000 ton metende passagiers- en vrachtschip ‘Ecuador’. In totaal had hij 47 opvarenden aan boord en een kostbare lading stukgoed ter waarde van meer dan 16 miljoen gulden.

Op een gegeven moment raakte het schip uit de koers als gevolg van een fataal misverstand. De kapitein had van de loods opgekregen ‘eighty six’ (86) te varen. Echter de loods had bedoeld om routeboei E.T. 6 aan te houden. De klankverwantschap van die aanduiding was de inleiding tot de ondergang van het kapitale schip ‘Ecuador’.

Zeesleepboot de ‘Holland’ opgeroepen

Tegen tien uur op 29 februari 1956 werd zeesleepboot de ‘Holland’ opgeroepen met de melding dat het Zweedse m.s. ‘Ecuador’ ergens bij Terschelling was gestrand en waarschijnlijk sleepbootassistentie nodig had. De kapitein van de ‘Ecuador’ had verbinding gehad met zijn reder door middel van een korte-golfzender, die door de ‘Holland’ niet kon worden beluisterd. De Zweedse reder had zijn kapitein toen geadviseerd voorlopig nog geen sleepboothulp te vragen, maar eerst te proberen om zelf weer vlot te komen, onder andere door olie overboord te pompen.

Na de oproep door de agent van de Zweedse reder voer de ‘Holland’ onmiddellijk uit. In het zeegat Stortemelk moest al door een dikke laag olie gevaren worden. In de richting van de Westergronden trof men het schip aan dat aan de grond geraakt was.

Het moest om ongeveer twaalf uur hoog water zijn en dat betekende dat er haast was geboden, wilde men pogingen tot vlottrekken kunnen ondernemen. De ‘Holland’ zette koers recht op de ‘Ecuador’ aan, de motorsloep werd gereed gemaakt en met een strandlijn uitgerust. Zodra men genoeg genaderd was, werd de motorboot uitgezet en werd er verbinding gemaakt met de ‘Ecuador’.

De bergingsleider van de ‘Holland’, Volkert Doeksen, bood zijn schip aan op basis van “no cure – no pay”. Hij trof een nerveuze kapitein van de ‘Ecuador’ aan.

De sleeptros werd spoedig overgehaald en werd op het achterdek vastgemaakt. De kapitein bood Doeksen een kop thee aan en was weer rustiger geworden. Intussen viel de barometer snel omlaag. De weerberichten voorspelden vliegend weer, windkracht 10 tot 12. De ‘Holland’ was al begonnen met trekken en inmiddels arriveerde ook collega-sleper de ‘Zuidzee’, die op de ‘Holland’ vastmaakte en ook begon te trekken. Op het moment dat ook de ‘Zuidzee’ begon te trekken was het juist hoog water geweest; de eb begon al door te trekken.

De lucht werd gitzwart, er brak onweer los en de bliksemstralen staken fel af tegen de donkere hemel. De zee werd woest en de branding begon tegen de ‘Ecuador’ op te lopen. De beide sleepboten hadden het schip reeds enige streken omhooggetrokken, maar het water viel snel en al spoedig zat de ‘Ecuador’ weer muurvast aan de grond.

Volkert Doeksen; ‘De kapitein had ons te laat gewaarschuwd. Doordat hij van de reder eerst op eigen kracht moest proberen los te komen ging het mis.

De lucht stond er vies voor, het werd werkelijk angstig weer. Om vijf uur brak de hel los. De ‘Holland’ moest de sleeptros wat opvieren om zich op de ebstroom gaande te kunnen houden. Als men losgooide was het de vraag of er opnieuw verbinding kon worden gemaakt. Vasthouden dus, zolang als het maar mogelijk was. Het beloofde een zware nacht te worden voor de ‘Ecuador’…

Vanaf de ‘Holland’ seinde kapitein Jan Doeksen: ‘We kunnen ons hier niet staande houden, gooi onze sleeptros los’. Volkert Doeksen liet antwoorden; ‘Houdt nog een uur vol, er zit beweging in.’ Maar de ‘Holland’ kon daar niet op ingaan. Er werd teruggeseind dat de sleepboot het echt niet langer kon houden. Volkert Doeksen ging daarop eigenhandig naar het achterdek en wist uiteindelijk, tot op de huid toe nat, de sleeptros los te gooien. De ‘Zuidzee’ had zich al eerder van de ‘Holland’ losgemaakt. Deze sleepboot was verschillende keren zwaar op de grond gestoten, waardoor de houten kiel was afgebroken.

Ook de daarop volgende dagen bleef het vliegend weer. De ‘Ecuador’ stootte zwaar aan de grond, de pijpen in de machinekamers braken dwars af. De klinknagels vlogen door de machinekamer en nu en dan scheurden er huidplaten met een klap alsof er een kanon werd afgeschoten.

Passagiers van boord

In overleg met de kapitein werd besloten de tanken 1, 3, 4 en 6 te vullen ten einde het zware stoten zoveel mogelijk te verminderen. De klinknagels bleven maar uit de huidplaten springen, de bodem van het schip was al opgezet en waterdichte schotten waren ontzet. De volgende morgen besloot de kapitein het schip te verlaten. De reddingboot ‘Brandaris’ met schipper Jan Toxopeus, werd verzocht zo spoedig mogelijk langszij te komen. Passagiers en enige bemanningsleden, in totaal 41 man, gingen op de ‘Brandaris’ over. De eerste en derde stuurman, de steward, de marconist, de loods en de kapitein bleven nog aan boord.

‘Ecuador’ gebroken

De ‘Ecuador’ vertoonde al scheuren in het midscheeps. Het schip was voor de brug gebroken en de toestand zag er hopeloos uit. Het schip en de kapitale lading moesten als verloren worden beschouwd. In totaal een waarde van ongeveer 40 miljoen gulden…

Er kwam maar geen einde aan het slechte weer. De scheuren in de huid werden steeds breder. Ten slotte besloot de kapitein dat ook hij en de nog resterende bemanning het schip gingen verlaten. Volkert Doeksen aarzelde nog, maar met de slechte weersvoorspellingen kon hij niet anders dan zich voor het eerst in zijn leven door een reddingboot van boord te laten halen. De ‘Brandaris’ bracht de bemanning veilig aan wal op Terschelling. In de tijd daarna deden de bergers hun werk om het schip en lading zo veel mogelijk te bergen. Na een nieuwe noordwesterstorm kregen de jutters van Terschelling ook nog het nodige werk te verzetten…

Uit: ‘Terschelling bij storm en wantij’ (Van Kampen & Zoon 1979)

Bij verkoop van dit schilderij schenken wij 10% aan de KNRM.

 

Schilderij kopen

Als u het formulier invult nemen wij contact met u op. Wilt u direct tot aankoop over gaan dan ontvangt u een opdrachtbevestiging met een digitale factuur voor het aankoopbedrag. Na ontvangst van uw betaling wordt uw schilderij, zorgvuldig verpakt, naar u toegezonden. U kunt het schilderij vanzelfsprekend ook ophalen in onze galerie.

Gratis verzending

Wij zorgen voor gratis verzending naar een adres binnen Nederland.

Schilderij bezichtigen

U bent van harte welkom in onze galerie in Noordwijk. Er zijn prachtige realistische schilderijen te koop. Bezichtiging van de schilderijen in onze galerie is vanzelfsprekend vrijblijvend. Bel voor een afspraak : 071 - 3618754

BTW

Op onze prijzen wordt géén BTW geheven in verband met een door de belastingdienst verleende vrijstelling.

Facebook  0

Meer van Scheepsportretten

Scheepsportretten

De Tjerimai tijdens storm

Formaat: 60 x 80 cm.
€ 2.200,-

10

Scheepsportretten

De 'Claes Compaen'

Formaat: 122 x 90 cm.
€ 3.500,-

0

Scheepsportretten

Haven van Harlingen rond 1900

Formaat: 20 x 30 cm.
€ 995,-

2

Scheepsportretten

Passagiersschip de 'Nieuw Amsterdam'

Formaat: 61 x 90 cm.
€ 3.950,-

8

  Gratis verzending

Gratis verzending van uw aankoop naar een adres binnen Nederland.

  Schilderkunst is kostbaar bezit

Investeren in schilderkunst is er ook dagelijks van genieten.

  Schilderij in opdracht?

Mail ons uw wensen door en wij verzorgen voor u een prijsopgave. Er is meer mogelijk dan u denkt!

Peter en Edith Zuidhoek

Passie voor realisme

De galerie is ontstaan vanuit onze passie voor realistische schilderkunst. ArtBoutique is gespecialiseerd in hedendaags realisme. U kunt een schilderij kopen, een schilderij in opdracht laten maken of gewoon genieten.

Geniet van onze collectie schilderijen!

Peter en Edith Zuidhoek

Word ArtFollower


Word gratis ArtFollower en ontvang met regelmaat onze ArtBoutique-Info. U blijft dan op de hoogte van nieuwe schilderijen, aanbiedingen, informatie over exposities en wetenswaardigheden over onze kunstschilders. ArtFollowers worden bovendien uitgenodigd voor de VIP-preview avonden bij exposities. Meld u hier aan.

Ter introductie ontvangt u bij aanmelding als ArtFollower onze cadeaucheque t.w.v. € 100,- !

U kunt ons natuurlijk ook volgen op Facebook of Twitter.

ArtBoutique gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren. Als u meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier
 Cookies NIET accepteren